środa, 6 kwietnia 2011

Współczesny podział metod nauczania: Metody nauczania i wychowania stają się metodami kształtowania się osobowości ludzkiej.

1.      Metody asymilacji wiedzy (metody podające):
            - dobór treści i przekazanie jej uczniom
            - asymilacja wiedzy i jej zapamiętanie przez uczniów (przyswojenie informacji)
a) pogadanka
- rozmowa nauczyciela z uczniem
- pytania zadają obie strony, z czego nauczyciel jest większym „znawcą” tematu
b) dyskusja
- wymiana zdań pomiędzy nauczycielem a uczniami i pomiędzy uczniami
- dyskusje cechuje odmienność stanowisk i wyrażanie własnych poglądów
- rozwiązywanie problemów, kształtowanie przekonań, uzupełnienie własnej
  wiedzy przez uczniów
c) wykład
- przekazanie wiedzy jakiemuś audytorium
- wykład konwencjonalny – przekazanie gotowych informacji do zapamiętania
- wykład problemowy – ilustruje jakiś problem i sposoby jego rozwiązania
- wykład konwersatoryjny – dopuszcza się pytania i wypowiedzi słuchaczy
d) praca z książką
- uczenie się z podręcznika
- robienie notatek z książki
- posługiwanie się literaturą uzupełniającą
2.      Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy:
           - rozwiązywanie sytuacji problemowych
           - poszukiwanie wiadomości
a) klasyczna metoda problemowa
- wytworzenie sytuacji problemowej
- formułowanie problemów i pomysłów ich rozwiązania
- weryfikacja pomysłów
- porządkowanie i stosowanie otrzymanych wyników w nowych sytuacjach
b) metoda przypadków
- rozpatrzenie przez uczniów jakiegoś przypadku
c) metoda sytuacyjna
- wprowadzenie uczniów w jakąś sytuację, którą muszą rozwiązać
d) giełda pomysłów (burza mózgów)
- grupowe wytwarzanie pomysłów rozwiązania jakiegoś zadania
- sprawdzenie i weryfikacja pomysłów
e) mikronauczanie(?)
- uczenie się złożonych czynności praktycznych
- stosowana w procesie kształcenia kandydatów na nauczycieli
f) gry dydaktyczne
- obecność pierwiastka zabawy, ustalone reguły, możliwość zdobycia 
              wiedzy
- zabawy inscenizacyjne – odgrywanie roli
- gry symulacyjne – odtwarzanie bardziej złożonych sytuacji
             problemowych
3.      Metody waloryzacyjne (eksponujące wartość):
            - kształtowanie stosunku do wartości: -> estetycznych (sztuka)
                                                                         -> poznawczych (prawda)
                                                                         -> moralnych (dobro)
a) metody impresyjne
- wrażenie, odczucie, przeżycie
- wywołanie emocji poprzez pokazanie uczniom dzieła
b) metody ekspresyjne
- wyrażanie
- sytuacje, w których sami uczestnicy przezywaj, wytwarzają dane wartości
- wyrażanie własnych emocji
4.      Metody praktyczne:
a) metody ćwiczebne
            - usprawnianie uczniów do udziały w realnych zadaniach wytwórczych
            - ćwiczenie – wielokrotne powtarzanie czynności w celu jej utrwalenia
            - kształtowanie umiejętności i nawyków niezbędnych przy wykonywaniu różnych
              zadań
b) metody realizacji zadań wytwórczych
            - wytworzenie czegoś

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz