„Środki dydaktyczne- przedmioty, które, dostarczają uczniom określonych bodźców zmysłowych oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk itd., ułatwiają im bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości.”
Funkcje:
· Poznawcza – służą bezpośredniemu poznawaniu określonych fragmentów rzeczywistości
· Kształcąca – narzędzie rozwijania zdolności poznawczych oraz uczuć i woli dzieci i młodzieży
· Dydaktyczna – źródło zdobywanych wiadomości i umiejętności, ułatwiają utrwalanie przerobionego materiału, weryfikacje hipotez, sprawdzanie stopnia opanowanie wiedzy
Podział ten, nie jest podziałem rozłącznym. Wymienione wyżej funkcje łączą się ze sobą i wzajemnie uzupełniają.
Na środki dydaktyczne składają się również:
· Pomoce naukowe (przedmioty, którymi posługuje się nauczyciel, by skuteczniej realizować cele i zadania kształcenia)
· Indywidualne wyposażenie uczniów (podręczniki, zeszyty do ćwiczeń, przybory itp.
· Urządzenia sportowe, działki botaniczne itp.
Podział środków dydaktycznych:
· Wzrokowe (przedmioty naturalne, maszyny, narzędzia, preparaty, modele, obrazy ruchome i nieruchome, schematy, symbole, diagramy, mapy itp.)
- Umożliwiają uczniom nabycie wyobrażeń adekwatnych do rzeczywistości, co wpływa pozytywnie na proces kształtowania pojęć
- Jeśli nauczyciel nie dysponuje naturalnymi okazami może stosować środki zastępcze (modele, mapy, schematy, diagramy). Pozwalają one przedstawić obraz
w pomniejszeniu, powiększeniu, przekroju, podkreślić zależności przyczynowo- skutkowe, funkcjonalne.
w pomniejszeniu, powiększeniu, przekroju, podkreślić zależności przyczynowo- skutkowe, funkcjonalne.
· Słuchowe (płyty, taśmy wraz z urządzeniami umożliwiającymi posługiwanie się nimi, radio, instrumenty muzyczne)
- Niezastąpiona pomoc w nauce wielu przedmiotów, a zwłaszcza języków obcych czy muzyki
· Wzrokowo- słuchowe (telewizja, filmy dźwiękowe)
- Przedstawiają określone przedmioty, procesy, zjawiska, wydarzenia i procesy
w postaci wyraźnych, powtarzalnych dowolną ilość razy sekwencji obrazów)
w postaci wyraźnych, powtarzalnych dowolną ilość razy sekwencji obrazów)
- Ukazują ruch
- Wykorzystują dźwięk naturalny, jak i narrację
- Eksponują za pomocą obrazu i dźwięku zagadnienia, których ukazanie uczniom
w inny sposób byłby utrudnione lub wręcz niemożliwe
w inny sposób byłby utrudnione lub wręcz niemożliwe
· Częściowo automatyzujące proces nauczania- uczenia się (podręczniki programowane, maszyny dydaktyczne, laboratoria językowe)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz