wtorek, 12 kwietnia 2011

Środki dydaktyczne (Kupisiewicz)


Środki dydaktyczne- przedmioty, które, dostarczają uczniom określonych bodźców zmysłowych oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk itd., ułatwiają im bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości.”

Funkcje:
·         Poznawcza – służą bezpośredniemu poznawaniu określonych fragmentów rzeczywistości
·         Kształcąca – narzędzie rozwijania zdolności poznawczych oraz uczuć i woli dzieci i młodzieży
·         Dydaktyczna – źródło zdobywanych wiadomości i umiejętności, ułatwiają utrwalanie przerobionego materiału, weryfikacje hipotez, sprawdzanie stopnia opanowanie wiedzy
Podział ten, nie jest podziałem rozłącznym. Wymienione wyżej funkcje łączą się ze sobą i wzajemnie uzupełniają.

Na środki dydaktyczne składają się również:
·         Pomoce naukowe (przedmioty, którymi posługuje się nauczyciel, by skuteczniej realizować cele i zadania kształcenia)
·         Indywidualne wyposażenie uczniów (podręczniki, zeszyty do ćwiczeń, przybory itp.
·         Urządzenia sportowe, działki botaniczne itp.

Podział środków dydaktycznych:
·         Wzrokowe (przedmioty naturalne, maszyny, narzędzia, preparaty, modele, obrazy ruchome i nieruchome, schematy, symbole, diagramy, mapy itp.)
-          Umożliwiają uczniom nabycie wyobrażeń adekwatnych do rzeczywistości, co wpływa pozytywnie na proces kształtowania pojęć
-          Jeśli nauczyciel nie dysponuje naturalnymi okazami może stosować środki zastępcze (modele, mapy, schematy, diagramy). Pozwalają one przedstawić obraz
w pomniejszeniu, powiększeniu, przekroju, podkreślić zależności przyczynowo- skutkowe, funkcjonalne.
·         Słuchowe (płyty, taśmy wraz z urządzeniami umożliwiającymi posługiwanie się nimi, radio, instrumenty muzyczne)
-          Niezastąpiona pomoc w nauce wielu przedmiotów, a zwłaszcza języków obcych czy muzyki
·         Wzrokowo- słuchowe (telewizja, filmy dźwiękowe)
-          Przedstawiają określone przedmioty, procesy, zjawiska, wydarzenia i procesy
w postaci wyraźnych, powtarzalnych dowolną ilość razy sekwencji obrazów)
-          Ukazują ruch
-          Wykorzystują dźwięk naturalny, jak i narrację
-          Eksponują za pomocą obrazu i dźwięku zagadnienia, których ukazanie uczniom
w inny sposób byłby utrudnione lub wręcz niemożliwe
·         Częściowo automatyzujące proces nauczania- uczenia się (podręczniki programowane, maszyny dydaktyczne, laboratoria językowe)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz