Rozróżnianie celów:
• Kształcenie jest ukierunkowane na cele.
• Cele te odnoszą się do uczniów. Opisują zmianę jaką chcemy w nich uzyskać.
• „Zapoznawanie uczniów…” itp. – nie są to cele, ale czynności metodyczne.
• Cele: ogólne- wskazują kierunki dążeń.
Np. „Kształtowanie indywidualnych uzdolnień pedagogicznych i trwałego zainteresowania nowatorstwem w pracy szkolnej.”
• Cele: operacyjne- stanowią opis wyników, które mają być uzyskane.
Np. „Umiejętność przygotowania i przeprowadzenia lekcji problemowej na wskazany temat z przedmiotu specjalizacji.”
Taksonomia celów:
• Taksonomia celów, to hierarchiczna klasyfikacja celów.
• Hierarchiczność taksonomii polega na tym, że wyższe kategorie mieszczą w sobie kategorie niższe. Oznacza to, że nie osiągnie się celu wyższego nie osiągając celu, który leży niżej.
Taksonomia celów nauczania:
TAKSONOMIA ABC
• Jest ponadprzedmiotowa. Jej terminologia jest neutralna, nie związana z żadną grupą przedmiotów szkolnych.
Poziom Kategoria
I.Wiadomości
A. Zapamiętywanie wiadomości
A. Zapamiętywanie wiadomości
B. Zrozumienie wiadomości
II. Umiejętności
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Taksonomia celów wychowania:
Poziom Kategorie
I.Działania
A. Uczestnictwo w działaniu
A. Uczestnictwo w działaniu
B. Podejmowanie działania
II.Postawy
C. Nastawienie na działanie
D. System działań
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz