piątek, 25 marca 2011

„Sztuka nauczania” - cele kształcenia (Kruszewski)

Rozróżnianie celów:
• Kształcenie jest ukierunkowane na cele.
• Cele te odnoszą się do uczniów. Opisują zmianę jaką chcemy w nich uzyskać.
• „Zapoznawanie uczniów…” itp. – nie są to cele, ale czynności metodyczne.
• Cele: ogólne- wskazują kierunki dążeń.
Np. „Kształtowanie indywidualnych uzdolnień pedagogicznych i trwałego zainteresowania nowatorstwem w pracy szkolnej.”
• Cele: operacyjne- stanowią opis wyników, które mają być uzyskane.
Np. „Umiejętność przygotowania i przeprowadzenia lekcji problemowej na wskazany temat z przedmiotu specjalizacji.”

Taksonomia celów:
• Taksonomia celów, to hierarchiczna klasyfikacja celów.
• Hierarchiczność taksonomii polega na tym, że wyższe kategorie mieszczą w sobie kategorie niższe. Oznacza to, że nie osiągnie się celu wyższego nie osiągając celu, który leży niżej.
Taksonomia celów nauczania:
TAKSONOMIA ABC
• Jest ponadprzedmiotowa. Jej terminologia jest neutralna, nie związana z żadną grupą przedmiotów szkolnych.

Poziom Kategoria
I.Wiadomości
A. Zapamiętywanie wiadomości
B. Zrozumienie wiadomości
II. Umiejętności
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych

Taksonomia celów wychowania:
Poziom Kategorie
I.Działania
A. Uczestnictwo w działaniu
B. Podejmowanie działania
II.Postawy
C. Nastawienie na działanie
D. System działań

Posługiwanie się tą taksonomią nie jest łatwe, mimo iż zajmuje się ona obserwowalnymi zachowaniami ucznia. Ale uwzględnia także nieobserwowalne uczucia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz