HERBART – DYDAKTYKA TRADYCYJNA
motto: Kiedy wszyscy milczą a mówi tylko jedna osoba to mamy do czynienia z nauczaniem.
Jan Fryderyk Herbart (1776-1841) – niemiecki filozof, psycholog i pedagog. Studiował prawo i filozofię. Uczył się u Fichtego, widoczny jest wpływ na niego: Kanta, Leibniza i Pestalozziego (znał go osobiście). Interesował się filozofią, matematyką i muzyką. Jego dzieła to: Pedagogika ogólna wyprowadzona z celu wychowania oraz Wykłady pedagogiczne w zarysie. Stworzył teorię nauczania, pedagogika przestaje być sztuką jest już nauką. Twórca nauczania wychowującego.
Herbartowski system kształcenia
Etyka Psychologia
Etyka (filozofia praktyczna)
Cel wychowania: cnota (siła moralnego charakteru)
5 idei moralnych (= cel wychowania)
i. wolności wewnętrznej
i. doskonałości
i. życzliwości
i. prawa
i. słuszności
Psychologia*
Reale – byty proste, stoją ponad światem dostępnych nam doświadczeń i stanowią prawdziwą rzeczywistość
Wyobrażenia – podstawowe i pierwsze fakty psychiczne. Powstają wskutek zderzenia duszy
z realami
z realami
Masy wyobrażeniowe – efekt splatania i stapiania się wyobrażeń
Apercepcja - proces dzięki któremu nowe treści są przyswajane poprzez stare
Mechanika umysłu = statyka wyobrażeń + dynamika wyobrażeń
Brak dziedzicznych i nabytych cech psychicznych
UWAGA
Dowolna Mimowolna
zależy od zamiaru wiąże się z pojawieniem zainteresowania
Cztery stopnie formalne Herbarta:
Jasność
Kojarzenie
System
Metoda
JASNOŚĆ nauczyciel prezentuje szczegółowe dane uczniowi | ZGŁĘBIANIE SPOCZYWAJĄCE pierwszy kontakt ucznia z nowym materiałem, uchwycenie szczegółów |
KOJARZENIE nauczyciel prowadzi swobodną rozmowę lub uczeń powtarza mechanicznie (powiąznie starego materiału z nowym) | ZGŁĘBIANIE POSTĘPUJĄCE umysł wędruje pomiędzy: wiem – nie wiem, uczeń ogarnia uwagą większą liczbę szczegółów |
SYSTEM nauczyciel dąży do usystematyzowania wiedzy poprzez uwydatnienie głównych myśli | OGARNIANIE SPOCZYWAJĄCE apercepcja, operowanie pojęciami, tworzy się wzbogacona masa wyobrażeniowa |
METODA nauczyciel zadaje uczniom prace, w których sprawdza czy uczeń przyswoił nowe wiadomości | OGARNIANIE POSTĘPUJĄCE odrabianie zadań, wykonywanie własnych prac i poprawianie ich – ma doprowadzić uczniów do wprawy w metodycznym myśleniu |
Stopnie formalne Herbarta dotyczą także samego toku lekcji. Nie mogą ulegać zmianie, zawsze są przeprowadzane po kolei, nie można cofnąć się do poprzedniego stopnia. Wynikają kolejno z siebie.
Cechy systemu dydaktycznego Herbarta:
· Formalizm
· Rygoryzm
· Karność
· Autorytaryzm
· Intelektualizm
System Herbart ukształtował tzw. szkołę tradycyjną w Europie XIX wieku. Szkołę tę cechuje schematyzm, określany mianem pedagogizmu (S. Hessen).
*Herbartyści
Rein, Ziller (modyfikacja stopni formalnych)
· Przygotowanie do przyswojenia nowych wiadomości, sprawdzenie co już uczniowie wiedzą
· Podanie nowych informacji
· Powiązanie starych informacji z nowymi
· Zebranie i utrwalenie pozyskanych wiadomości
· Zastosowanie wiedzy w praktyce, najczęściej poprzez pracę domową
Można źródło?
OdpowiedzUsuń