wtorek, 22 marca 2011

HERBART


HERBART – DYDAKTYKA TRADYCYJNA
motto: Kiedy wszyscy milczą a mówi tylko jedna osoba to mamy do czynienia z nauczaniem.
Jan Fryderyk Herbart (1776-1841) – niemiecki filozof, psycholog i pedagog. Studiował prawo i filozofię. Uczył się u Fichtego, widoczny jest wpływ na niego: Kanta, Leibniza i Pestalozziego (znał go osobiście).  Interesował się filozofią, matematyką i muzyką.  Jego dzieła to: Pedagogika ogólna wyprowadzona z celu wychowania oraz Wykłady pedagogiczne w zarysie. Stworzył teorię nauczania, pedagogika przestaje być sztuką jest już nauką. Twórca nauczania wychowującego.
Herbartowski system kształcenia
           
                             
                                     Etyka                                             Psychologia

Etyka (filozofia praktyczna)
Cel wychowania: cnota (siła moralnego charakteru)
5 idei moralnych (= cel wychowania)
i.                    wolności wewnętrznej
i.                    doskonałości
i.                    życzliwości
i.                    prawa
i.                    słuszności
Psychologia*
Reale – byty proste, stoją ponad światem dostępnych nam doświadczeń i stanowią prawdziwą rzeczywistość
Wyobrażeniapodstawowe i pierwsze fakty psychiczne. Powstają wskutek zderzenia duszy
z realami
Masy wyobrażeniowe – efekt splatania i stapiania się wyobrażeń
Apercepcja -  proces dzięki któremu nowe treści są przyswajane poprzez stare
Mechanika umysłu = statyka wyobrażeń + dynamika wyobrażeń
Brak dziedzicznych i nabytych cech psychicznych
UWAGA

                                                      Dowolna                Mimowolna
                                        zależy od zamiaru              wiąże się z pojawieniem zainteresowania

Cztery stopnie formalne Herbarta:
Jasność
Kojarzenie
System
Metoda
JASNOŚĆ
nauczyciel prezentuje szczegółowe dane uczniowi
ZGŁĘBIANIE SPOCZYWAJĄCE
pierwszy kontakt ucznia z nowym materiałem,
uchwycenie szczegółów
KOJARZENIE
nauczyciel prowadzi swobodną rozmowę lub uczeń powtarza mechanicznie (powiąznie starego materiału z nowym)
ZGŁĘBIANIE POSTĘPUJĄCE
umysł wędruje pomiędzy: wiem – nie wiem, uczeń ogarnia uwagą większą liczbę szczegółów
SYSTEM
nauczyciel dąży do usystematyzowania wiedzy poprzez uwydatnienie głównych myśli
OGARNIANIE SPOCZYWAJĄCE
apercepcja, operowanie pojęciami, tworzy się
wzbogacona masa wyobrażeniowa
METODA
nauczyciel zadaje uczniom prace, w których sprawdza czy uczeń przyswoił nowe wiadomości
OGARNIANIE POSTĘPUJĄCE
odrabianie zadań, wykonywanie własnych prac i poprawianie ich – ma doprowadzić uczniów do wprawy w metodycznym myśleniu


Stopnie formalne Herbarta dotyczą także samego toku lekcji. Nie mogą ulegać zmianie, zawsze są przeprowadzane po kolei, nie można cofnąć się do poprzedniego stopnia. Wynikają kolejno z siebie.
Cechy systemu dydaktycznego Herbarta:
·         Formalizm
·         Rygoryzm
·         Karność
·         Autorytaryzm
·         Intelektualizm
System Herbart ukształtował tzw. szkołę tradycyjną w Europie XIX wieku. Szkołę  tę cechuje schematyzm, określany mianem pedagogizmu (S. Hessen).

*Herbartyści
Rein, Ziller (modyfikacja stopni formalnych)
·         Przygotowanie do przyswojenia nowych wiadomości, sprawdzenie co już uczniowie wiedzą
·         Podanie nowych informacji
·         Powiązanie starych informacji z nowymi
·         Zebranie i utrwalenie pozyskanych wiadomości
·         Zastosowanie wiedzy w praktyce, najczęściej poprzez pracę domową


* Założenia psychologii Herbarta nie wytrzymują krytyki ze strony współczesnej psychologii.

1 komentarz: