poniedziałek, 21 marca 2011

Nauczanie a uczenie się...


Uczenie się – nieobserwowalny proces, prowadzący do zmian w zachowaniu. Dokonuje się na podłożu indywidualnego doświadczenia, jest możliwy dzięki istnieniu pamięci, czyli zdolności do przechowywania śladów tego doświadczenia.
Uczenie się :
·         Zdeterminowane przez cel, treści i czynności, w których toku uczeń przyswaja sobie nowe umiejętności,
·         Czynny proces wytwarzania i przetwarzania , jest on „ukierunkowany na wynik”,
·         Występuje w wyniku odpowiedniego wzmocnienia,
·         Zamierzone, systematyczne, zinstytucjonalizowane,
·         Bezpośrednie lub pośrednie.
·         Osoba ucząca się jest aktywna!
·         W wyniku procesu uczenia się dochodzi do modyfikacji, zmiany starych form  działań, zachowań na nowe i do wzrostu posiadanego zasobu wiedzy.
 
Formy uczenia się:
·         Umyślne, ukierunkowane na rozwój,
·         Mimowolne, uboczne,
·         Sensoryczne, percepcyjne,
·         Metodą prób i błędów,
·         Przez naśladownictwo,
·         Przez działanie,
·         Przez przeżywanie.
Nauczanie – proces zwany inaczej - kierowaniem procesu uczenia się – jest  przedmiotem badania dydaktyki.
Jest to podstawowy proces zinstytucjonalizowanego oddziaływania dydaktyczno – wychowawczego na dzieci, młodzież, dorosłych, mające znaczenie dla rozwoju jednostek
i społeczeństwa.
Nauczanie może być :
·         Systematyczne i zaplanowane,
·         Mimowolne i przypadkowe.
Zjawiskiem występującym w procesie nauczania jest wprowadzenie elementu kontroli ze strony nauczyciela ( nauczyciel – rola kierownicza), a z drugiej strony chęć zapewnienia dziecku jego własnej autonomii i możliwości samodzielnego podejmowania decyzji.
Występuje ono w różnych formach tj. :
pokaz, prezentacja, działalność praktyczna.
Nauczanie to bardzo długi proces, postrzegany jako obowiązek szkolny.
Na nauczanie składają się:
·         Kształcenie,
·         Samokształcenie,
·         Wychowanie
·         Wykształcenie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz